לחגוג את טקס זבד הבת

טקס זבד הבת

מה זה טקס זבד הבת? מתי עורכים אותו? ואם בחרתם לערוך טקס מסוג זה, האם ישנם רעיונות מקוריים לטקס שכזה? כמובן שכן! להלן כל מה שרק צריך לדעת על זבד הבת.

 

פירוש צמד המילים “זבד הבת”

משמעות המילה ‘זבד’ היא מתנה, מקור המילה “זבד” מן המקרא, והיא מופיעה לראשונה בספר בראשית: “וַתֹּאמֶר לֵאָה זְבָדַנִי אֱלֹהִים אֹתִי זֶבֶד טוֹב“. כאשר לפי התורה לאה אמרה את המשפט לאחר שילדה את בנה זבולון ואת אחותו התאומה דינה. ומכאן הגיעה המילה המעט משונה ‘זבד’.

מאז אותה לידה, החלו צאצאי העם היהודי לחגוג את זבד הבת, הידוע גם כ”שמחת הבית”, שהיא סעודה מיוחדת ובה חוגגים את בואה של הבת למשפחה. במהלך הסעודה החגיגית מוכרז גם שמה הפרטי הנבחר של התינוקת החדשה שהצטרפה אל המשפחה.

 

עריכת טקס זבד הבת

זבת הבת הינו טקס שבמרכזו ארוחה חגיגית שבה בעצם מודים לקדוש ברוך הוא על בואה של בת למשפחה. הטקס דומה למסיבת הבריתה במהותו, והוא מתקיים כמה ימים לאחר לידת הבת. זבד הבת הוא טקס מסורתי עתיק שנהוג להזמין אליו קרובי משפחה וחברים לסעודת הודיה.

האירוע בדרך כלל כולל ברכה מיוחדת שניתנת על ידי רב הקהילה או סב המשפחה לתינוקת החדשה. פסוק ידוע שאומרים בני השמחה בטקס זבד הבת הוא “ברוכה הבאה בשם ה’, מאת ה’ הייתה זאת, היא נפלאה בעיננו”. המטרה של פסוק זה לאחל לתינוקת ולהוריה את מיטב הברכות. בנוסף, לאחר מכן, מברכים גם את ברכת הגומל.

 

זבד הבת לעומת מסיבת בריתה

לחגוג את טקס זבד הבת

לחגוג את טקס זבד הבת

לרוב טקס זבד הבת בא על חשבון בריתה. הטקס שעושים הוא חגיגה בפני עצמה שמחליפה את מסיבת הבריתה. מה גם שרבים האנשים המעדיפים לא לקרוא למסיבת התינוקת ‘בריתה’ מפני שהמילה “ברית” מקושרת עם טקס שנערך לבנים בלבד והקונוטציה לא תמיד נעימה כשמדובר בבת. זבד הבת היא חוויה ייחודית ומיוחדת שנערכת מתוך מסורת של העם היהודי וזו הסיבה שהורים רבים מעדיפים דווקא לקיים את הטקס, עם כלל הברכות המומטרות על התינוקת החדשה שרק הגיחה לעולם.

 

זבד הבת – לקיים או לא לקיים?

כיום ישנה התלבטות רבה של הורים בכל הנוגע לקיום סעודה, בריתה, מסיבה או טקס זבד הבת, או בכלל כל טקס שקשור ללידת תינוק או תינוקת, זאת משום שישנם הורים שאינם רוצים להטריח את האורחים, או לגרור את החברים והמשפחה להוצאות כספיות. לא מעט הורים מתלבטים בנוגע לקיום אירועים כאלה שהרבה פעמים נראים קצת מיותרים.

אם אתם מתלבטים לגבי קיום מסיבה לתינוקות, ההמלצה שלי היא לקיים אירוע אינטימי רק למשפחה ולחברים קרובים, להימנע מלשכור אולם אירועים, ולעשות את האירוע במקום צנוע כמו מרפסת הבית, החצר, או אפילו בית הכנסת. ישנם הורים שבוחרים לעשות אירוע באולם או מסעדה, מכיוון שהם יודעים שזה משתלם כלכלית, או משום שהם רוצים לחשוף את התינוקת (או התינוק) בפני כלל הקרובים כדי למנוע ביקורים תכופים של אנשים אצלם בבית.

 

הצעות מקוריות לעריכת טקס זבד הבת

מי שרוצה לערוך את האירוע בסגנון קליל ומודרני, יכול להזמין את המשפחה והחברים הקרובים לטקס, לבחור זמן נוח, כמו שישי בצהריים (ולא זמנים שנופלים על שעות העבודה או שעות הערב שנחשבות קשות יותר למוזמנים), ולנסות לצמצמם בהוצאות ע”י הכנת האוכל לבד.

ניתן לבחור בתפריט חלבי, ובמקביל לבקש מהמשפחה הקרובה לעזור בהכנת האוכל ולהביא איתם מאפים, פשטידות, בורקסים וסלטים. את הברכות אפשר לצמצם למינימום כדי לא להעיק על האורחים עם טקסיות יתר שלא תתיש את המוזמנים.

הצעה נוספת וקלילה היא להפוך את זבד הבת לערב חברתי תוסס וכיפי במיוחד, כמו ערב שירה עם כלי נגינה שונים וחלוקת שירונים לאורחים. אפשר להפוך את הטקס לנעים וצעיר יותר בכך שנזמין חבר שיודע לנגן טוב על גיטרה, נחלק כלי הקשה למוזמנים ונביא כיבוד קל. הטקס יהיה יערך באווירה תהיה קלילה, צעירה ולא מחייבת מידי.

ההצעה אחרונה ומקורית ביותר היא לעשות ערב נשים לחברות ולקרובתו המשפחה. משום שנולדה בת, ניתן להפוך את טקס זבד הבת לערב נשים קליל ושמח עם הרצאה שנוגעת לנושא מסוים על נשיות כמו “העצמה נשית” למשל או אפילו לעשות סדנת צחוק. ניתן לבקש שכל משתתפת תביא כיבוד כלשהו, ובמהלך הערב אפשר כמובן להמטיר על התינוקת את הברכות המסורתיות בקצרה. בכך ניתן גם לעניין את הארוחות, לעבוד פחות על האירוח, ולשים את הדגש על התינוקות המתוקה שהגיעה אל עולם.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!