שיטות להפחתת כאב בזמן הלידה

הפחתת כאב בזמן לידה

אין כל ספק שלידה היא חוויה נפלאה, נשים רבות מתארות אותה כ”נס הבריאה”. אך עם זאת קשה להכחיש את העבודה הלידה מלווה בכאבים רבים, ושהלידה יכולה להיות אחת החוויות הטראומטיות והמלחיצות ביותר לאישה, זאת לרוב בשל הכאב הרב שמתלווה לתהליך. איגדנו עבורך את כל הדרכים האפשריות שיכולות לעזור לך בהפחתת כאב בזמן לידה.

 

כאבים בלידה – ממה נובע הכאב?

כדי לנסות להפחית את הכאב בזמן הלידה, חשוב להבין ממה נובע אותו הכאב. כאבים בזמן לידה נובעים משני חלקים עיקריים בגוף והם שרירי בסיס האגן ושרירי הרחם. התכווצויות של הרחם הם אלו שגורמים בשלב הראשון לכאב, וזאת בשל פתיחת צוואר הרחם. לאחר מכן מדווחות נשים רבות על כאבים בשרירי האגן, ולעיתים גם כאבים בבטן התחתונה ובמפשעות.

 

שיטות יעילות להפחתת כאב בזמן לידה

ישנם כיום מספר דרכים להפחית את כאב הלידה, חלקן על ידי משככי כאבים, חלקן על ידי מדריכי לידה וחלקן בדרכים טבעיות:
הפחתת הכאב על ידי עיסוי – עיסויים בגב, בידיים וברגליים, יכולים לסייע בהפחתת הכאב בזמן הלידה. את העיסוי ניתן לבצע על ידי מעסה מוסמך לטפל בנשים בהריון, עוד בשלבים המוקדמים שלפני הלידה הפעילה, או על ידי מכשיר עיסוי חשמלי שניתן להשאיל מעמותות שונות המסייעות ליולדות.

 

שיטות להפחתת כאב בזמן הלידה

שיטות להפחתת כאב בזמן הלידה

עבודה על נשימות מבוקרות – לפני הלידה חשוב לעבוד על נשימות מבוקרות, בסיוע מדריכי לידה שונים, וזאת על מנת שהנשימות יסייעו לך להקל על הכאב. הנשימות יכולות לעזור להגיע להרפייה בזמן הלידה. השימוש בנשימות מבוקרות עוזר להגדיל את חלל הבטן ולייעל את הצירים. תירגול נשימות בלידה מפעיל את הסרעפת ועוזר לה לעלות ולרדת בצורה טבעית ונכונה, תוך הרפיית הכתפיים והחזה ושמירת רצפת אגן משוחררת תוך שחרור מתחים מיותרים. את הנשימה שואפים עמוק דרך האף עם יד אותה מניחים על הבטן התחתונה, תוך שכיוון הנשימה עולה דרך הסרעפת מעלה ומטה. חשוב להרגיש שהבטן מתנפחת ושוקעת עם נשימה בצורה מחזורית תוך הרפיית הגוף.

 

משככי כאבים – מתן משככי כאבים היא דרך נפוצה להתמודדות עם כאבים בזמן לידה. את משככי הכאבים נותנים ליולדת לפי עוצמת הכאב ועל פי בחירתה. כיום התרופות הנפוצות לשיכוך הכאב הן אפידורל, וגז צחוק. זריקת אפידורל היא זריקה שניתנת ליולדת דרך שתי חוליות של עמוד השדרה המותני והיא מוחדרת עם צינורית דקה על ידי רופא מרדים. החומר המוחדר לחלל האפידורלי משפיע על מערכת העצבים, והוא אלחוש שנחשב יעיל במיוחד שאינו משפיע באופן רב על העובר.

גז הצחוק הוא גז בעל תכונות מאלחשות, שמשכך כאב בזמן הלידה. הגז ניתן ליולדת דרך מסכה שמצמידים לפנים, והוא משפיע כל עוד היולדת נמצאת בתהליך הלידה. השפעת גז הצחוק נגמרת מיד לאחר הפסקת נשימתו, תוך שהוא מסייע להפחתה של כ-50% מרמת הכאב. חשוב לדעת כי לגז  הצחוק אין השפעות על העובר.

 

הפחתת כאב באמצעות הרפיה ודמיון מודרך – בשנים האחרונות דמיון מודרך החל לצבור פופולריות בקרב פרא-רפואה ורפואה משלימה, והוא נחשב כלי טיפולי לכל דבר שמסייע לאנשים שרוצים לטפל בטראומות עבר. יתר על כן, מסתבר שדמיון מודרך יכול לסייע גם להפחתת כאב בזמן לידה, בעיקר אם משתמשים בשיטה הדוגלת בהרגשה פחות לחוצה בזמן הלידה. באמצעות שיטת דימיון מודרך ותרגולה מבעוד מועד, ניתן ללמוד להרפות את הגוף בזמן הלידה, לקחת את הלידה לחוויה מעצימה יותר, למצוא את התנוחה הנוחה ללידה, ללמוד כיצד להרפות, ואף להרגיש את החוויה שמתפשטת בגוף.

 

שכירת דולה – נשים רבות מרגישות כי הלידה עוברת להם בצורה קלה ופחות כואבת עם עזרה של ‘דולה’ מקצועית. דולה היא אישה התומכת ביולדת בכל תהליך הלידה. דולה מוסמכת שעברה הכשרה מקצועית יודעת כיצד לתמוך ביולדת בכל מהלך הלידה ומספקת לה תמיכה פסיכולוגית ופיזיולוגית בכל שלב ושלב. הדולה תעזור ותסייע ליולדת בכל מה שהיא צריכה במהלך הלידה, החל מעיסוי הגב, דרך תרגול נשימות ועד לידה מוצלחת והכל תוך תמיכה נפשית ומורלית.

 

שיחות וקבלת טיפים מנשים שעברו לידה – כדי לנסות להפחית את הכאב בזמן הלידה, מומלץ להתייעץ עם נשים שכבר עברו לידה. נסי להבין מה עזר לחברות שלך לעבור את החוויה, נסי לשאוב מהן מידע ולקבל כמה שיותר טיפים טובים. בכך תוכלי ללמוד, להבין ולהפנים איך להתמודד עם הכאב עוד לפני שאת מגיעה לחדר הלידה.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!