גירושין תוך שיתוף פעולה

גירושים תוך שיתוף פעולה

גירושים, מזונות, משמורת משותפת, יום אצל אמא יום אצל אבא – זו המציאות של רבים מילדי ישראל. כיום, כשהסטטיסטיקה מלמדת שאחוז הזוגות המתגרשים עומד על מעל ל-30% (לא כולל ידועים בציבור) וכשבאזור המרכז האחוזים עומדים אפילו על כ-50%, ילדים רבים כבר לא מכירים מציאות אחרת מזו של שני בתים בנפרד.

התמונה המסורתית שהייתה בעבר של זוג הורים, ילדים וחיית מחמד, משתנה לנו מול העיניים. כיום יש הרכב משפחות מגוון של אם או אב חד הוריים, אבא ואבא, אמא ואמא, והסדרי ראיה, בהם לעיתים הילדים הם הנודדים בין הבתים ולעיתים הילדים נשארים בבית וההורים הם שנודדים (כמו בהסדר של “קינון” – nesting). מחקרים מלמדים שככל שהגירושין קשים והקונפליקט בין ההורים ברמה גבוהה יותר, כך ההשפעה השלילית של הגירושים על הילדים עצומה יותר והילדים ייפגעו יותר.

הצדדים נמצאים במצב של אי ודאות גדולה, כאוס נפשי, בלבול ודווקא באמצע תהליך כאוטי זה, ההחלטות המשמעותיות ביותר צריכות להתקבל: איפה לגור עם הילדים, איך להצליח להתפרנס, הקשר עם המשפחה הרחבה וסוג המשמורת. להחלטות חשובות אלה, הנלקחות על ידי ההורים בהליך הגירושין, יש השפעה גדולה מאוד על חיי הילדים שלהם. לכן, כדאי לחשוב היטב לפני שמגיעים להחלטות החשובות האלה, ובמידה ובני הזוג לא מצליחים להגיע להסכמות ביחד – יש להיעזר במגשר או בעורך דין. לעיתים רצוי שמאחורי המחשבה על הצעדים והפעולות בתהליך הגירושין ניתן יהיה לזכור את המוטו והוא “שעדיף שהילדים יפגעו כמה שפחות”, וכדאי לבחון מהי באמת טובתם.

 

בחירת דרך ניהול הליך גירושין

בגירושין עסוקים הצדדים בשאלות של “מה” – מה יתחלק, מי יקח מה, עם מי ילכו הילדים. אבל, שאלה מקדימה חשובה בהרבה הינה השאלה “איך”. איך יתנהל הליך הגירושין – האם כל צד יבחר את עורך דינו, תוך חשש שהצד השני יבחר עו”ד לוחמני, מה שבהכרח יגרום לצד הראשון לבחור עו”ד שכזה, או ששני הצדדים יצליחו להתגבר על החשדות שביניהם ולבחור דרך משותפת לפתרון הסכסוך ביניהם – דרך הסכמית.  ההחלטה המשותפת של שני בני הזוג על “איך” יתגרשו תהיה קריטית לאופן ניהול התיק. בנוסף, אם שני בני הזוג מתחברים לתהליך מסוים ומאמינים בו, או בדמות של מי שמנהל תהליך זה, יהיה להם קל בהמשך לסיים את הליך הגירושין באופן מיטבי לשני בני הזוג, תוך שיתוף פעולה ביניהם.

 

בחירת עורך דין לגירושין

גירושין תוך שיתוף פעולה

גירושין תוך שיתוף פעולה

דמותו של עורך הדין  המייצג יכולה להשפיע רבות על פניו של תהליך הגירושין, על הדרך בה יתנהל הליך הגירושין ולעיתים אף להכריע את גורל התיק. יש לה השפעה על השאלה האם ההליך יתנהל באופן מכבד וראוי או באווירה אלימה, האם מיד כשיתגלה “חלון הזדמנויות” ותתאפשר הגעה להסכם, האם ההליך יסתיים או שמא ההליך ימשיך וימשיך עד לכתישת בן הזוג השני?! עורך דין טוב מאפשר ודאות לצד בהליך, כשהוא עובד עמו על “מהם הצרכים האמיתיים שלו?”. בחינה זו צריכה להיעשות תמיד, תוך תשומת לב גם לצרכיו של הצד השני, שכן ללא הבנה זו, לא תתאפשר הגעה להסכם מכבד וראוי.  עורך הדין אינו יכול לאפשר לעצמו להבין רק בצד המשפטי, אלא עליו גם לסייע ללקוחו לקחת החלטות, שאינן בהכרח “משפטיות”, אך מסייעות בהמשך ניהול התיק, תוך מתן תשומת לב לרגשות שחווה לקוחו. ככל שאפשרי שההורים יבחרו יחדיו את הדרך שבה יתגרשו, בין אם בהליך של גירושים תוך שיתוף פעולה” ובין אם באמצעות גישור, עניין זה יכריע את אורח ניהול התיק ואת אופיו.

 

בהליך הגירושין – יש לשאוף להסכם הוגן ולא לנצחון מוחץ

כעס לעיתים קרובות מנהל את בני הזוג בהליך הגירושין. צד שנעזב או נפגע, מפתח כעס, נקמה ועוינות כלפי הצד השני. חווית הפגיעה או הנטישה מביאה את הצדדים פעמים רבות למצבים בהם הם מבקשים “לנצח” את הצד השני ולרצון “לנקום בו ולהביסו”. אך בגירושין, שלא כמו בתיקים המתנהלים בבית המשפט, בהם הצדדים לא יראו לעולם האחד את רעהו, בליטיגציה (יצוג בבית משפט) בדיני משפחה – אין מנצחים, אלא מפסידים יותר או פחות. אם צד אחד יצא ברכוש רב והצד השני ללא רכוש, יהיה קשה מאוד לילדים להיות אצל הצד שהובס, מה שבהכרח ישפיע גם על הצד ש”זכה במלוא הקופה”. לכן, צריך להבין, שבהליך זה, במיוחד כששני הצדדים הורים לילדים משותפים, צריך להיות להם אינטרס משותף, שההסכם יהיה הוגן לשני הצדדים ולא שיהיה צד מנצח וצד שני מפסיד.

 

צרכי הילדים לפני הכל

הורים המצליחים לשים את צרכי ילדיהם במרכז ולעשות הפרדה בין הקונפליקט שביניהם והעובדה שאינם בני זוג יותר, המבינים את התפקיד ההורי של כל אחד מהצדדים ואת מקומו בחיי הילדים, ומצליחים להבין שאסור שהכעס והעוינות ינהלו אותם – יצליחו לסיים את הסכסוך באופן טוב יותר. כי ממקום של כעס ועוינות לא ניתן להגיע להחלטות חיוביות. ככל שהליך הגירושין נעשה באופן מכובד יותר, בין אם בדרך של הליך גירושים תוך שיתוף פעולה, השפעת טראומת הגירושין על ההורים והילדים תהיה מזערית.

מחקרים מראים כי ככל שההליך ברמת חיכוך גבוהה יותר, כך הילדים נפגעים יותר וההפך. הורים המצליחים להבין שצורכי ילדיהם בהליך זה הם החשובים ביותר, ושיתוף הפעולה ביניהם הוא קריטי, מאפשרים לילדיהם לצמוח מהמשבר. הקשר בין ההורים שמעמידים את טובת ילדיהם מעל לכל, נותנים לילדיהם מסר אחיד וברור לגבי המשך חייהם, תוך שהם מנסים לצמצם מצבים של אי ודאות. קשר כזה מאפשר בסיס רחב לילדים להמשיך בחייהם ולא לדאוג מאי הודאות שמביא עמו הליך הגירושין.

 

המשפחה לא מתפרקת אלא משנה הרכב

אחד המסרים החשובים שעל הורים בגירושין להבין ואף להבהיר לילדיהם הוא שעל אף שההורים לא יהיו בני זוג, הם נשארים הוריהם של הילדים ומשפחה, גם אם מדובר על משפחה בהרכב שונה. הורים שמצליחים להבין זאת, מבינים שלא ניתן “לשרוף גשרים”, הם מבינים שעליהם לשמור על יחסים טובים עם ההורה השני, אשר לו עניין משותף לדאוג לרווחת הילדים המשותפים שלהם, מה שמאפשר להם לסיים את התהליך בצורה המיטבית, לטובת כל הצדדים.

 

נכתב על ידי דנה דרזנין, עו”ד, מגשרת ועו”ד לגירושין

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!