גזים אצל תינוקות ואיך מטפלים בהם

גזים אצל תינוקות ואיך מטפלים בהם

כל הורה מכיר ולרוב חווה את התופעה של גזים אצל תינוקות, או בשם המקצועי: קוליק. גזים אצל תינוקות הנה תופעה שכיחה בחודשים הראשונים לחיי התינוק. התופעה של גזים יכולה להופיע אצל תינוקות בריאים להורים בריאים והיא שכיחה ואינה סימן לבעיה כלשהי.

גזים אצל תינוקות לרוב יאופיינו בבכי פתאומי, צרחות, כאבי בטן ועיוות שלרוב מוחמרים לאחר האוכל. תחושת חוסר האונים של ההורים מתעצמת לנוכח הבכי והסבל של התינוק, ההורים נקרעים מאהבה וחמלה לתינוק לבין המחשבה של “קחו אותו ממני אני לא ישן כבר שבועיים!”. אז איך אפשר לעזור להם ולנו??

 

גזים אצל תינוקות בראייה הסינית

לפי הראייה הסינית אצל תינוקות הכול סובב סביב מערכת העיכול, מערכת העיכול של התינוק עוד לא בשלה וזו הסיבה לכל ה”בעיות”.

גזים שנוצרים מבליעת אוויר וחומציות יוצאים משיהוקים, פליטות והקאות, ישנם גזים שנוצרים באופן טבעי במעי הגס ויוצאים וישנם  גזים הנמצאים במעי הדק אשר נוצרים מכוון שאין  ייצור מספיק של אנזימי עיכול ולכן אין יכולת לעשות טרנספורמציה נכונה של מזון ואז נוצרים הגזים שלא יוצאים וגורמים לכאבים ועיוותים קשים.

בראייה הסינית במערכת העיכול יש תהליך של התססה, פירוק מזון נעשה דרך התססה והתסיסה מביאה לשחרור גזים, כשאין מספיק אנזימיי עיכול, אין מספיק תנועתיות, כי אין מספיק פירוק והמזון נתקע ומחכה לאנזימים ואז יש גזים ממזון שהתפרק ולא ממשיך הלאה והמעיים מתנפחים, בסוף המזון יתפרק.

לפי הראייה הסינית הטחול אחראי על ייצור תקין של אנזימי העיכול ולכן בקוליק אנו מדברים על חוסר הבשלה של מערכת העיכול ובעיקר של הטחול, הטחול ברפואה הסינית מקושר לאלמנט האדמה ואין לנו הבשלה מספיק טובה של האדמה ולכן ההורים צריכים להבין שאין מחלה, אלא עוד אין הבשלה של המערכת והיא עדיין אינה יודעת לעבוד כמו שצריך.

 

אז הבנו את העניין, אבל מה עושים כדי לטפל בגזים?

1)        תזונה – כאשר מדובר על תינוק יונק נהוג לחשוב שאוכל שגורם לגזים אצל האם גורם אוטומטית לגזים אצל התינוק. האמת היא שאין בעיה שהאמא תאכל כרוב וכרובית. אך, כן נמליץ לאמא להפחית מוצרי חלב, למה? מכוון שמוצרי החלב יוצרים עומס חלבוני על מערכת העיכול של התינוק, החלבונים עוברים דרך החלב בצורה לא מפורקת. אך, התזונה בגזים אצל תינוקות היא לא הדבר העיקרי מכוון שהבעיה היא שיש חוסר ייצור באנזימים. וכמו כל דבר, העניין הוא בעיקר ניסוי ותהיה. אם האם צורכת מזון שבאופן מובהק גורם לתינוק לגזים- כדאי שתוריד את המינון או תפסיק לצרוך אותו לגמרי בתקופת ההנקה.

2)        תנוחת שק קמח – להעלות את התינוק על כתף גבוה כמו שק קמח, מחזיקים רגליים וכל המשקל הולך אחורה.

3)        עיסוי – לוקחים מעט שמן מאיזה סוג שרוצים, מומלץ במיוחד שמן הל אשר טוב לגזים, עיכול ועצירות, שמן מנדרין אשר נוגד ספאזם קל, שמן רוז אבסולווט שהוא רב מערכתי, מרגיע ומרפה וכמובן מלך השמנים: שמן לבנדר אשר מרגיע, מלבד שמן הלבנדר את שאר השמנים אסור למרוח ישירות על העור וצריך למהול בשמן בסיס כגון שמן שקדים. מעסים את הבטן של התינוק כמה סיבובים עם כיוון השעון, לא לוחצים רק מעסים, לאחר מכן ניתן לעסות ממפתח הלב עד מתחת לטבור( אזור הפוביס) כמה פעמים וניתן לעסות את אזור הקשת בכפות הרגליים. הצמדת רגלי התינוק לבטן ותנועות של אופניים אמורות להקל.

גזים אצל תינוקות ואיך מטפלים בהם

גזים אצל תינוקות ואיך מטפלים בהם צילום: אורלי רוזנבלט

4)        דיקור יפני ללא מחטים – שיטה נעימה, בטוחה וקלה ליישום. בעזרת כלים מיוחדים ונעימים למגע אנו מגרים את נקודות הדיקור אצל התינוק הסובל מגזים, ההורים מקבלים הביתה טיפים מה ניתן לעשות כדי להקל על התינוק.

5)        דיקור – איך מדקרים תינוק כזה קטן?? זה מפחיד!! אז הפחד הוא בעיקר של ההורים ולא של התינוק..תינוקות מגיבים טוב מאוד לטיפול בדיקור, הם אינם “מפחדים” להבדיל מאתנו המבוגרים. הדיקור נעשה על ידי מחטים דקיקות ומיוחדות (וחד פעמיות כמובן) המשמשות לדיקור תינוקות, הדיקור אורך כשניות בודדות, המחט אינה נשארת על התינוק להבדיל מטיפול במבוגרים שהמחטים נשארות כ-20 דקות. סדר גודל של 3-4 טיפולים כדי להרגיש הטבה ניכרת.

6)        צמחי מרפא – ישנם הרבה תכשירי מדף בבתי המרקחת, ישנם אמהות המדווחות על שיפור וישנם כאלו שלא מרגישות בשיפור, שווה לנסות. ברפואה הסינית במקרים מסוימים נחליט להוסיף טיפול בצמחי מרפא סיניים, אלו צמחים שונים ממה שנמכרים במדפים, לכל תינוק נבנית פורמולת צמחים אישית המתאימה למצבו, הצמחים מגיעים כאבקה וניתן לשים בבקבוק או לתת במזרק מהול במים, אלו צמחים אשר מאושרים על ידי משרד הבריאות.

המידע המובא במאמר הנו בגדר המלצה בלבד, אין לראות בכתוב תחליף לכל טיפול רפואי.

 

נכתב ע”י: דנית כהן חלפון, מטפלת ברפואה סינית ודיקור.

כתיבת תגובה

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!