טרימסטר ראשון

בדיקת חלבון עוברי במהלך ההיריון

מהו חלבון עוברי?

החלבון העוברי הוא חלבון ששמו המלא הוא גליקופרוטאין. הוא מיוצר בשק ההיריון כבר בשלבי יצירתו והתפתחותו הראשוניים של העובר. מדובר בחלבון הפלזמה המוכר והגדול ביותר בעובר האנושי, ואם במהלך השליש הראשון להיריון הערכים שלו גבוהים ובולטים, הרי שמתרחשת ירידה משמעותית בערכיו עם סיום השליש הראשון של ההריון. יחד עם זאת, תפקידו של החלבון העוברי בעובר האנושי, כמו גם תפקידו בפלזמה של אנשים מבוגרים, אינו ברור וטרם נחקר עד תום. החלבון מורכב מרצף של כ-600 חומצות אמינו ותרכובות פחמן שונות.

 

בדיקת חלבון עוברי

בדיקת חלבון עוברי הידועה גם בשם בדיקת התבחין המשולש, היא בדיקת סקר ביוכימית של 3 מרכיבים (החלבון העוברי AFP, הורמון שמופרש מהשיליייה – HCG והורמון VH3 שמופרש מהשחלה). את בדיקת חלבון עוברי רצוי לבצע בין שבוע 16 לשבוע 19 להריון. כיום, בדיקת החלבון העוברי מומלצת עבור כל אישה בהיריון באשר היא. מטרתה של הבדיקה היא איתור מוקדם של הריונות בעלי סיכון גבוה להתפתחות מומים שונים במערכת העצבים של העובר, שהעלולים לגרום להתפתחות לא תקינה וללידת תינוק בעל מום מולד. מדובר בבדיקת סקר, היות ותוצאות הבדיקה משוכללות יחד עם גיל הנבדקת. ערכים תקינים בבדיקת החלבון העוברי משתנות בין אישה לאישה בשל גיל ההיריון, המועד המדויק של ביצוע הבדיקה ופרמטרים נוספים שלא תמיד ידועים לאנשי הצוות הרפואי.

לאחר ביצוע בדיקת חלבון עוברי, ניתן לקבל הערכה מספרית של הסיכון לתסמונת דאון אצל העובר. אפשרי לבצע תבחין מרובע, כלומר להוסיף מרכיב רביעי לתבחין המשולש, שנקרא “אינהיבין”, שיכול לשפר את הוודאות של תוצאות הבדיקה במשהו כמו 5% לערך. יש לקחת בחשבון שלרוב מדובר בתוספת תשלום עבור בדיקת התבחין הרביעית בנוסף לבדיקת החלבון העוברי והיא נעשית במכונים פרטיים. אגב, לא מומלץ לעשות בדיקת חלבון עוברי אחרי בדיקת דיקור מי שפיר כי אחרי הדיקור הבדיקה כבר לא תהיה אמינה וגם במילא חלבון עוברי נבדק גם במי השפיר…

 

 

תוצאות הבדיקה של חלבון עוברי

טרימסטר ראשון

טרימסטר ראשון

כאשר מתקבלים ערכים גבוהים בבדיקת החלבון העוברי יש בכך משום סיכון להתפתחות של מום חמור במערכת העצבים של העובר שמידה וקיומו מתממש – עלול להיוולד תינוק בעל מום, שלא יאפשר לו לקיים חיים תקינים ובריאים בהמשך חייו. התעלה העצבית, שבה מתפתח מום זה בשלבי ההיריון הראשוניים, היא האיבר שממנו מתפתחים עמוד השדרה והמוח. לכן יש חשיבות גבוהה לאיתור מומים שכאלה במהלך השליש הראשון של ההיריון. במידה ומפתחת מום אצל העובר תהיה זליגה של החלבון העוברי אל דם האישה, בכך בעצם יתגלה החלבון בערכים גבוהים בדם של ההריונית.

חשוב מאד לאבחן את הימצאותו של המום על מנת לקבל את ההחלטה בנוגע להמשך ההיריון, שכן ברוב המקרים העוברים הלוקים במום זה מתים זמן קצר לאחר הלידה. השלב הבא, לאחר קבלת התוצאות של הימצאות ערכים גבוהים של החלבון העוברי בדם, הוא ביצוע בדיקת אולטרה סאונד, קבלת ייעוץ גנטי ואפילו בדיקת מי שפיר, שבה ייבדקו שוב ולעומק רמות החלבון העוברי במי השפיר של העובר עצמו. במקרים שבהם תאשרנה שלל הבדיקות את הימצאותו של המום – יומלץ לאישה ההרה על הפסקת הריון.

 

חשיבות בדיקת חלבון עוברי

כאמור, עם השנים פותחה נוסחה ייחודית שתוצאתה היא הסיכון של עובר זה או אחר להיוולד עם תסמונת דאון. הנוסחה לוקחת בחשבון את תוצאות בדיקת החלבון העוברי, הערכים של הימצאותו של הורמון המופרש מהשיליה והערכים של הורמון המופרש מהשחלה. שקלול של ערכים אלה בנוסחה, בשילוב עם גילה המדויק של האישה בזמן מתן הדם לבדיקה, יכול לנבא את אחוזי לידתו של עובר עם תסמונת דאון. זו הסיבה שיש חשיבות גבוהה לביצוע בדיקות אלה במועדן והתייחסות בכובד ראש לתוצאה שמתקבלת בנוסחה.

בימנו שמים דגש רב על אבחון מוקדם של מומים אצל נשים בהיריון, ואין אישה שלא מופנית לביצוע בדיקות החלבון העוברי. בזכות הבדיקה ותוצאותיה ניתן ללמוד רבות אודות העובר ומצב התפתחותו ובריאותו, כמו גם על ההתפתחות התקינה של ההיריון ובריאותה של האישה. חשוב לפנות לייעוץ במידה והתוצאות אינן תקינות או אינן ברורות לך מספיק.

נוני מתחדש ואתם מרוויחים!